Re: [Czuwaj] Piraci -- fabuła

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Śro, 3 Wrz 2008, 12:47:37 CEST

----- Original Message -----
From: "Piotr Kowalczewski" <programowiec w zhpwidzew.pl>
To: <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, September 02, 2008 4:45 PM
Subject: [Czuwaj] Piraci -- fabuła

Jeszcze raz o fabule pirackiej. Generalnie przygotowanie zajęć o fabule
pirackiej nie różni się bardzo mocno od przygotowania zajęć z jakąkolwiek
inną stylistyką czy stylizacją. Jeżeli masz dobry pomysł na grę, bieg czy
inne zajęcia, to przy odrobinie wysiłku dopasuje się do nich prawie każdą
fabułę.
Fabuła to tylko otoczka. Owszem, fabuła stwarza pewne ograniczenia i
możliwości, związane głównie z tym jakie środki techniczne zamierzasz
wykorzystać.
Np. radiotelefony lepiej się wpasują w fabułę związaną z XX wiekiem
(chociażby w wszystkie kontrowersyjne skądinąd fabyuły militarne) niż w
fabułę o elfach i krasnoludach.gdzie musiałbyś udawać że to "magiczne
skrzynki Gandalfa" ;-) .

Fabuła piracka zachęca przede wszystkim do tego, by zastosować w grach,
biegach i innych zajęciach wszelkie aktywności i techniki związane z wodą i
linami oraz węzłami np..:
- pływanie (pontonem, kajakiem, łódką, wpław)
- wyławianie różnych przedmiotów z dna i z powierzchni akwenu (bojki), można
zrobić np. bieg na orientację w którym lampiony są na wodzie
- drabinki sznurowe,  wszelkiego rodzaju przeprawy linowe
- regaty łódek z kory czy z łupin orzecha (to raczej zabawa dla zuchów czy
młodszych harcerzy)

Po drugie, tematyka piraca stwarza okazję do uatrakcyjnienia zajęć
związanych z terenoznawstwem - wszelkiego rodzaju zakopane skarby,
zaszyfrowane mapy itd. Prawie nieograniczone pole do popisu: mapa, szkice
terenu, busola, GPS, szyfry itd.

Po trzecie, można przy tym miło pośpiewać  - jest sporo fajnych piosenek
żeglarskich związanych z korsarstwem i piractwem, np. "Grand Coureur", "24
lutego", "Bijatyka", "Cezar" itd. Polecam płytę "Bitwy morskie" zespołyu "4
refy", dużą część z tego można znaleźć w internecie.
Jest też sporo dobnrych stron o piratach np.:
http://aneigo.republika.pl/Html/index.htm
http://www.jollyroger.com.pl/
http://www.gentlemenoffortune.com/
http://www.youthwork-practice.com/adventure-camps-events-programs/pirates-pi
rat-games.html (tu są propozycje konkretnych zabaw, choć tak bardziej dla
1-13 latków)
http://pirateshold.buccaneersoft.com/index.php

 i wiele innych
pozdr