Re: [Czuwaj] niech żyje DEMOKRACJA ??

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Pon, 15 Wrz 2008, 13:46:37 CEST

W dniu 15 września 2008 13:39 użytkownik Marabut <marabut w inetia.pl> napisał:
> Chłopcy pójdą za nim. Z wiekiem co raz bardziej świadomie. Byłem
> drużynowym 9 lat. Moi wychowankowie "starzeli" się ze mną. Teraz mają już po
> czterdzieści lat, mundury zdjęli dawno temu, ich dzieci prowadzą swoje
> drużyny, ale ja nadal jestem ich drużynowym. Trudno zbudować takie relacje
> poprzez coroczne wybory. Zresztą nie tak kształtuje się autorytet, który
> chciałoby się potem naśladować. Szczególnie w wieku wędrowniczym gdy pojawia
> się ogromna potrzeba utożsamiania się z idolem. Z czasem bardziej niż z
> grupą odniesienia. I drużynowy musi być idolem. Idoli nie wybiera się
> [...]

Tu wychodzi chyba różnica wieku wędrowniczego ZHP i ZHR. A może nie tylko.

My nie chcemy żeby ludzie w tym wieku (16-25) wzorowali się na
idolach, nie chcemy silnego przywództwa. Chcemy grup rówieśniczych
które uczą się samodzielnie podejmować decyzje i być odpowiedzialni za
nie. Chcemy młodych ludzi którzy potrafią obejść bez taty, wujka i
pana nauczyciela, chcemy by to oni mieli pomysły i je realizowali.

Taka jest wizja wychowania ludzi w tym wieku w ZHP (oficjalna,
zatwierdzona przez demokratycznie wybraną RN), ba, taka jest wizja
światowego skautingu :) Współuczestnictwo młodych w rządzeniu i
przejmowanie przez nich dowodzenia. Jeden z priorytetów programowych
WOSM i WAGGGS.

To co mówisz jest słuszne... w drużynach harcerskich. Nie w wędrowniczych.