[Czuwaj] Piosenka instruktorska i inne

Rafał Suchocki suchy206 w gmail.com
Nie, 13 Gru 2009, 23:05:38 CET

Zgodnie z obietnicą powracam do wątku poezji śpiewanej. Grzegorz
wspomniał też o szantach, które także nie niosą ze sobą jakiś głbszych
treści. Ale szereg tytułów weszło już do kanonu harcerskich
śpiewników. Pacyfik, Pod Jodłą. Stary Bryg, Pożegnanie Liverpoolu czy
też z nowszych - rozpropagowane w czasie kiedy Zloty Drużynowych były
kształcącymi imprezami z domieszką zabawy (nie zaś odwrotnie)  -
"Rwijmy stąd bo burza na nas wali"

Ale miało być o tzw poezji śpiewanej i piosence turystycznej.

Dla mnie i dla g00 podstawowym żródłem dobrych piosenek jest Raj
Świętokrzyski (a konkretnie V trasa). Tam mi.in poznaliśmy wspomnieane
tu Kopyto.I podczas żadnego festiwalu piosenki harcerskiej, nie
widziałem takiego blasku w oczach uczestników jak podczas gitarowego
jam session w nocy w jednej ze stodół. A że na rajd przybywają
środowiska z całej Polski, to daje tp pewien pogląd na sprawę.

Jeśli chodzi o wybór piosenek to cały czas prym wiodą klasyki spod
znaku SDM i WGB. Głównie starsze płyty, ale i z nowszych coś przemyka
(Trójkąt Opatrznosci, czy Siano pachnie).

Co jakiś czas przemknie tez coś z różnorakich YAP, Bazun i innych
festiwali. Tak onegdaj było z Wędrowcem,  czy Bolero. Tak jest z
twórczością zespołów związanych z projektem "W górach jest wszytsko co
kocham" z "Domem o zielonych progach" na czele. I zdaje się że to oni
przejmą pałeczkę po SDM-ie.

Nie chcę wchodzić w jakieś górnolotne klimaty, ale akurat pisoenkii te
wbudzają pewną wrażliwość wśród słuchaczy. Ale żeby tak się stało -
harcerze muszą przejść przez etap piosenek łatwych prostych i
przyjemnych takich jak  Whisky i Preria.

To jak z kulturą wysoką. Ciężko zostać od razy wytrawnym melomanem.

A że żaden w wymienionych przezemnie tytulów  nie wspomina o krzyżu,
lilijce, czy też umiłowanym spranym mundurze? A tu już winę upatruję w
w oragnizatorach takich festiwalów jak np. ten w Kielcach.  Jeśli
doczekają się formuły, która będzie kreować  i nagradzać dobrą
harcerską muzę, a nie kicz i tandetę - wtedy na efekty nie będziemy
musieli długo czekać. O tak "szalonych" pomysłach jak zaproszenie do
współpracy zespołów, które mają przeszłość harcerską (w tym
organizacji przyfestiwalowych warsztatów muzycznych|)  czy też dobrych
niszowych zespolów, którym zależy na promocji nie wspomnę.

--
s00