[Czuwaj] 6-latki do... druzyn?

Antoni Kurek kurson w o2.pl
Czw, 24 Gru 2009, 01:03:52 CET

Witajcie!
Od jakiegos czasu nurtuje mnie pewna kwestia. Mianowicie, jak wiemy, juz teraz niektore (rodzice maja prawo je wyslac, ale nie ma obowiazku) szesciolatki ida do szkol, a w roku szkolnym 2011/2012 juz wszystkie (obowiazkowo) dzieci zaczna edukacje o rok wczesniej. Wszystko pieknie dopoki mowimy o "lataniu dziury demograficznej" itd, ale ja sie zastanawiam, czy to nie bedzie mialo negatywnych konsekwencji dla harcerstwa.
Dlaczego tak uwazam? Juz wyjasniam. Jestem druzynowym druzyny harcerzy, ktorzy sa okreslani jako 4-6 klasa szkoly podstawowej. Ten podzial wydaje sie dosc naturalny - pierwsze trzy klasy to zuchy, a pozniej jest juz gimnazjum, ktore jest polozone w zupelnie innym miejscu, co uniemozliwia wygodne dzialanie. I jak na razie ten system dziala, jak trzeba. Ale co sie stanie, jezeli nagle dostane jeszcze o rok mlodszych chlopakow do druzyny? Mam spore watpliwosci, czy beda oni w stanie realizowac ten program, co (do tej pory) ich starsi koledzy. Bo chyba to, ze wyslemy dzieci o rok wczesniej do szkoly, nie sprawi, ze beda sie automatycznie szybciej rozwijaly (emocjonalnie, spolecznie...). Czy w takim razie grupa takich chlopakow bedzie w stanie stworzyc dobry zastep, zgrana bande? Moze tak, a moze nie. Ale powiedzmy ze dla wiekszosci nie bedzie to trudne.
Lekkim strachem napawa mnie za to oboz harcerski. Jak te mlodziaki poradza sobie z pionierka w swoim namiocie? Ciosanie, ciecie, wkopywanie przybijanie - to wbrew pozorom sporo, nawet dla 11-latkow. Mialem juz kilku mlodszych o rok chlopakow na obozie i niestety (mimo ich ogromnego zaangazowania i checi) nie byli sobie w stanie zrobic wszystkiego - kwestia sily, ktora nabywa sie... wlasnie z wiekiem.
Podsumowujac, lista dyskusyjna miesiecznika instruktorow ZHP "Czuwaj" wydaje mi sie idealnym miejscem do zadania pytania: Co ja mam z tym fantem zrobic? Brac te same klasy i jakos sobie radzic z pol-zuchami, pol-harcerzami, czy zostawic stary podzial wiekowy i robic nabor dla 5 i 6 klasy podstawowki i 1 gimnazjum? Dobrze wiem, ze ten drugi wariant jest nierealny, ale chcialbym tez zeby zastepy byly w stanie same zrobic super pionierke w namiocie.
Licze na pomoc. Dobrze, ze mamy dwa lata, aby to dobrze przemyslec :-)
Pozdrawiam,
Kurson
http://ufo.60i148.org/