[Czuwaj] dlaczego zniknęli "zastępcy" z systemu stopni instruktorskich

Grzegorz Całek g.c w onet.pl
Sob, 14 Mar 2009, 17:30:54 CET

----- Original Message -----
From: "Janusz Sikorski" <jsikorski w wp.pl>
> Taaa. Wogóle to szkoda słów. Bo pierwsze szeroko się dyskutuje,
> wypracowuje się niezły projekt a następnie sobie paru "ktosi" siada i tu
> zmieni tam usunie i to wędruje do RN. Więc lepiej będzie chyba nie mówić,
> że coś było konsultowane jeśli to co zostało wypracowane traktuje się w
> ten sposób. Bo rzecz nie w szczególe typu 20 czy 21 a w znacznie
> poważniejszych "zniknięciach" np. pkt1 ppkt4 ...1.Jeżeli w niniejszym
> dokumencie mowa jest o funkcji instruktorskiej, dotyczy to również
> instruktorów pełniących funkcję zastępców tych instruktorów, którzy
> [...]

Ponieważ to zniknięcie wzbudziło zaniepokojenie J. Sikorskiego, ale także -
co dla mnie smutniejsze - G. Skrukwy, pozwolę sobie wyjaśnić szczegółowo
sprawę, jako że stoję i za pojawieniem się tego zapisu, i troszkę za jego
likwidacją. Ale po kolei...

Skąd się to wzięło.
Jesienią 2002 Rada Naczelna przyjmowała nowy System stopni instruktorskich.
W zapisach o karencji między otwarciem jednego i zamknięciem kolejnego
stopnia oraz w warunkach zamknięcia prób były zapisy mówiące o pozytywnie
ocenionej pełnionej funkcji instruktorskiej. Już na sali zorientowałem się,
że taki zapis spowoduje, że przyboczny czy zastępca komendanta szczepu nie
będzie mógł zdobywać stopni instruktorskich, gdyż te funkcje nie są
funkcjami instruktorskimi (no chyba, że zostaną mianowani przez komendanta
hufca). W związku z tą uwagą, żeby już nie przedłużać pracy,  uzgodniliśmy
(chyba) z Jolą Kreczmańską i Anią Filipow dość dziwny zapis o tych
"zastępcach instruktorów", który to zapis wszedł jako autopoprawka
Powtórzę: fakt, że to pokraczna konstrukcja, tłumaczy wyłącznie działanie w
ostatnim momencie. Ale lepsze było takie coś, niż odcięcie od zdobywania
stopni przybocznych czy zastępców komendantów szczepów.

A dlaczego zlikwidowano.
Przy okazji ostatniego szlifowania przez Wydział Pracy z Kadrą... poprawek
do Systemu stopni instruktorskich (kilka tygodni temu) padł postulat - i
słusznie - żeby pozbyć się tego pokracznego zapisu o "zastępcach
instruktorów...".
Zobaczyliśmy więc, gdzie w dokumencie odwołujemy się do funkcji
instruktorskich i wszędzie tam zmieniliśmy zapisy na mówiące o "pracy
instruktorskiej" (sprawdźcie!!!). Takie ujęcie ma jeszcze szerszy zakres niż
wcześniejszy zapis, uwzględnia bowiem nie tylko tych, co są przybocznymi czy
zastępcami komendantów szczepów, ale również instruktorów, którzy formalnie
nie pełnią obecnie funkcji, ale np. się do niej przygotowują.

Reasumując: to nie żadne lekceważenie dołów czy tym podobne. Po prostu
zniknęła definicja, do której nie ma już żadnego odwołania w dokumencie.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem, a nade wszystko, że uspokoiłem :)
Pozdrawiam serdecznie.
GC