[Czuwaj] jeszcze o demokracji cd...

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 7 Gru 2010, 15:38:53 CET

Druhu Janie Orgelbrand, nie najlepiej Druh uczy demokracji.

Do współczesnej demokracji należy też kultura demokratyczna.
Demokracja bez kultury demokratycznej zamienia się w zbiór pustych
mechanizmów, którymi można cynicznie manipulować.
Bardzo pomocne są w tym manipulowaniu są takie słowa jak "Herostrates",
"Robespierre", "Feliks Edmundowicz".
Zaiste, przypomina mi się propaganda późnego PRL kiedy to z jednej strony
pięknie odmieniano przez wszystkie przypadki słowa "konsensus" i
"pluralizm", z drugiej zaś ostrzegano przed "warchołami", "awanturnikami"
itp.

Cytat z "Greka Zorby" - "Jaka piękna katastrofa", niewątpliwie jest
trafny. ZHP jest w sytuacji katastrofalnej: mamy spadek liczby członków,
spadek motywacji instruktorów do działania, kiepski wizerunek, problemy
finansowe itd. Komu gratulować pięknej katastrofy? Myślę że tym którzy
sprawowali władzę w ostatnich kilkunastu latach, tym którzy tworzą
dotąd rzeczywistość naszej organizacji. Także mam tu na myśli NSH. A teraz
ci sami ludzie ostrzegają przed Herostratesami...

Zwracanie się per "Młody człowieku" jest zwrotem kulturalnym w Rosji
("mołodoj cziełowiek!") ale nie w Polsce. W naszym kraju ma to wydźwięk
paternalistyczny, o czym dh. Orgelbrand na pewno wie doskonale.
Zapewne można tak mówić w urzędzie do podwładnego, np. "młody
człowieku podaj mi parasol", ale myślę że nawet z urzędów i firm tego typu
stosunki powinny być eliminowane. Zupełnie nie do przyjęcia jest natomiast
używanie ich w ZHP - już nie tylko wobec harcmistrza pełniącego
odpowiedzialne role społeczne, ale wobec każdego instruktora, wędrownika
czy harcerza. Paternalizm i fala wiekowa nie należą do harcerskich zasad
zachowania.

Żadna szkoła metodologiczna nauk historycznych nie zakłada, że do
interpretacji przeszłości potrzebne jest osobiste doświadczenie.
Możemy dyskutować o demokracji socjalistycznej niezależnie od tego czy
mieliśmy z nią bezpośredni kontakt, czy nie. Tak samo jak możemy
dyskutować o demokracji szlacheckiej w I RP, demokracji ateńskiej,
demokracji plemiennej u dawnych Słowian itd., chociaż dziś nie żyje już
nikt pamiętający tamte czasy.

GS

"Harcerstwo to poważna rzecz", powiedział Premier w Krakowie. I dlatego
trzeba zabrac pochodnie tym wszystkim Herostratesom, którzy ganiają po
naszym stowarzyszeniu i szukają, co by tu zrobić, byle tylko coś sie działo.
Jakiś fajny pożar?
Pozdrawiam
Jan Orgelbrand
tel. 723 996 196