[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 68, Numer 8

Grzegorz Skrukwa nordwest w poczta.onet.pl
Śro, 9 Cze 2010, 16:41:46 CEST

@Łukasz Czokajło

Mylisz tradycję harcerstwa i tradycje ZHP. Tradycję ZHP można liczyć
najwcześniej od 1916 (jako organizacji dzielnicowej na terenie Centralnej
Polski) lub od 1918 jako organizacji ogólnopolskiej. W najlepszym wypadku
więc 94-letnia, a nie 100-letnia tradycja.

Nie można jednocześnie powoływać się na 100 lat tradycji harcerskiej i
przemilczać tego, że na niektórych etapach tej historii ZHP miał oblicze
bardzo odległe od harcerskich i skautowych ideałów oraz metodyki.

Należy pamietać, że
- między 1944 a 1990 władze naczelne ZHP nie pochodziły z demokratycznego
wyboru
- w ZHP między 1944 a 1990 nie było możliwości prowadzenia swobodnej
dyskusji o obliczu organizacji
- w tych latach ZHP należał do ŚFMD i CIMEA, a więc do międzynarodówek,
których założenia ideowe i wychowawcze były diametralnie odmienne od założeń
ruchu skautowego i harcerstwa
- walterowskie miana, klasodrużyny i tzw. socjalistyczna pedagogika
harcerska oraz całe mnóstwo innych projektów realizowanych w ramach ZHP w
latach 1960-1989 nie miało nic wspólnego z harcerskim systemem wychowawczym.

Albo powołujemy się na 100 lat tradycji harcerskiej - to wtedy rozliczmy
uczciwie przeszłość ZHP, przeprośmy tych których wyrzucono w latach 80-tych
i 60-tych, przestańmy zapraszać na Zjazdy byłych nomenklaturowych
naczelników i przestańmy ich gromko oklaskiwać.
Albo powołujemy się na 100 lat tradycji harcersko-ohowsko-cimeowskiej -
wtedy przyznajmy uczciwie, że na pewnych etapach historii wierni tradycji i
ideałom harcerskim znajdowali się poza ZHP.

Grzegorz Skrukwa
ZHP