[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 68, Numer 8

seascout czwartak w gmail.com
Śro, 9 Cze 2010, 17:13:30 CEST

> Albo powołujemy się na 100 lat tradycji harcerskiej - to wtedy rozliczmy
> uczciwie przeszłość ZHP, przeprośmy tych których wyrzucono w latach 80-tych
> i 60-tych, przestańmy zapraszać na Zjazdy byłych nomenklaturowych
> naczelników i przestańmy ich gromko oklaskiwać.
> Albo powołujemy się na 100 lat tradycji harcersko-ohowsko-cimeowskiej -
> wtedy przyznajmy uczciwie, że na pewnych etapach historii wierni tradycji i
> ideałom harcerskim znajdowali się poza ZHP.
>
> Grzegorz Skrukwa
> ZHP

Kłopot w tym Grzegorzu, że świat nie jest czarno - biały.

Nie można powiedzieć, że w latach 1944 - 1990 nie było w ZHP możliwości
prowadzenia swobodnych dyskusji czy nie było możliwości prowadzenia
wychowania zgodnego z ideałami skautowymi i metodyka harcerską. Wszyscy
znamy środowiska, które wbrew oficjalnej doktrynie albo zupełnie obok - a
mimo to ciągle w ZHP - robiło swoją robotę. Nie można lat 1944 - 1990 wylać
jak kubła pomyj, uznając, że wszystko w tamtym czasie było niewychowawcze i
nieharcerskie.

W tym jest cały kłopot.

Że masa środowisk robiła swoje, że masa środowisk pozostał wierna ideałom
prawdziwie harcerskim i masa środowisk robiła dobrą robotę. Harcerską i
wychowawczą.

I nie jest prawdą - jak próbował sugerować Marabut - ze wszystkie te
środowiska odeszły do ZHR. Ja - patrząc po swoim podwórku - mam wrazenie, że
większość z nich zostało w ZHP i podjęło się trudu jego uzdrowienia. Z dh
Mirowskim na czele.

Więc alternatywa jaką stawiasz jest trochę fałszywa. Zgadzam się z tym, ze
ZHP powinno przeprosić wyrzuconych. Namawiałem przewodniczącego Borodzika,
żeby, przy jakiejś okazji, pochylić głowę i przeprosić za poprzednie władze
wszystkich tych, których ZHP w przeszłości skrzywdziło. Żeby to był gest
zapamiętany w przyszłości - tak jak wszyscy pamiętamy Willego Branta
klęczącego w gettcie w Warszawie.

Ale wszystko inne już nie jest proste. Których naczelników mamy nie
zapraszać na Zjazdy? Wosińskiego? Grzebyka? Pacławkiego? Maślankę? Hernik?
Jakiego klucza użyć? Nie byli naczelnikami ZHP w latach 80 i 90? Dlaczego
miliby nie przyjeżdżać? Przecież oni tworzyli historię ZHP w tamtym okresie!
Część z nich ma zasługi w przeprowadzeniu ZHP z jednego ustroju do
drugiego...

Czy w pewnych okresach historii wierni ideałom tradycji ZHP znajdowali się
tylko poza ZHP? W ZHP ich nie było? Nie można przyznać tego co proponujesz,
bo byłaby to zwykła nieprawda...

Seascout