[Czuwaj] CWM

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Czw, 6 Sty 2011, 21:05:55 CET

----- Original Message -----
From: "Michał Sadowski" <michal w michalsadowski.com>
To: "'Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy.'" <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Thursday, January 06, 2011 6:56 PM
Subject: RE: [Czuwaj] CWM

>Jest to temat na odrębną i myślę długą rozmowę. Był wielokrotnie powtarzany
>na forum internetowym ZHP przy okazji propozycji zmian w Statucie ZHP. Nie
>powinien zdominować tej dyskusji.

Temat był rzeczywiście tak długo powtarzany, że wszyscy zabierający głos w
tej sprawie powinni mieć przynajmniej podstawowe rozeznanie w nim i nie
pisać głupot ani insynuacji. Można odnosić się do ZHR krytycznie, natomiast
nie wolno szkalować tej organizacji (ani jakiejkolwiek innej), a to właśnie
zrobiłeś. Twierdziłeś, że ZHR wyklucza się osoby o innym kolorze skóry niż
biały oraz osoby nie będące polskiego pochodzenia etnicznego. Zarzucasz więc
Związkowi Harcerstwa Rzeczypospolitej rasizm oraz nieprzestrzeganie własnego
statutu, w którym nie ma żadnych zapisów uzależniających członkostwo od
kryteriów rasowych i etnicznych.

>Wyraziłem jedynie obawy, czy pod zarządem Druha Maracewicza będą nas,
>harcerzy ZHP obowiązywać te same reguły co w ZHR.
>ZHR jest organizacją parareligijną zorientowaną jedynie na określoną
>wyznaniowo grupę osób.
>(Regulamin służby instruktorskiej ZHR)

I tu znów dopuszczasz się insynuacji oraz szkalowania.
"Parareligijny" = "podobny do religijnego". Termin "organizacja
pararelilgijna" oznacza organizacje, które mają cele zdecydowanie
niereligijne np. zdobycie władzy politycznej, pomnożenie bogactw, poprawę
zdrowia albo rozwój osobowości, ale stosują formy działalności zbliżone do
religijnych, np. oddają kult czy odbywają rytuały podobne do religiijnych.
Parareligijny charakter ma ideologia Dżucze w Korei Północnej, organizacją
parareligijną jest Kościół Scjentologiczny, niektóre grupy określające się
jako uzdrowicielskie, psychoterapeutyczne itd. Parareligijny charakter
przypisuje się niektórym sieciom sprzedaży bezpośredniej.
ZHR natomiast nie jest organizacją pararaligijną.

ZHR jest natomiast organizacją z założeniami ideowymi opartymi o jedną z
religii, i rzeczywiście ograniczającą członkostwo w grupie instruktorów do
osób deklarujacych sie jako wyznawcy chrześcijaństwa. Nie ma w tym nic
złego, o ile w Polsce mogą działac także organizacje harcerskie o bardziej
otwartych założeniach ideowych i o ile wszystkie organizacje harcerskie są
jednakowo traktowane przez państwo.

>ZHP nie tworzy takich podziałów, w swoich szeregach ma także wyznawców
> innych religii oraz osoby nie wierzące.
>Uważam, że nikt nie ma prawa narzucać drugiej osobie swojego światopoglądu.
>Harcerstwo ma służyć wychowywaniu dzieci i młodzieży ale nie powinno być
>narzędziem do agitacji na rzecz jakiegokolwiek wyznania.

Harcerstwo pomaga w wychowaniu dzieci i młodzieży, współpracując przy tym z
rodzicami i rodziną i uznając najważniejszą rolę rodziny w wychowaniu (vide
dokumenty pt. Statut ZHP oraz Podstawy Wychowawcze ZHP). Jeżeli jakaś grupa
rodziców w Polsce pragnie żeby ich dzieci należały do organizacji
harcerskiej o jednoznacznie chrześcijańskim charakterze, , to mają do tego
pełne prawo. Jeżeli jakaś grupa harcerskich instruktorów-wychowawców chce
prowadzić organizację o jednoznacznie chrześcijańskim charakterze, to jest
to również ich dobre prawo.
Nie ma nic złego , a nawet bardzo dobrze, że w Polsce jest jednocześnie
organizacja harcerska o świecko-wielowyznaniowym charakterze i organizacja o
zdeklarowanym charakterze chrześcijańskim. We Francji w jednej Federation du
Scoutisme Francais działa skauting laicko-wielowyznaniowy, skauting
katolicki, skauting protestancki, skauting żydowski oraz skauting
muzułmański, i jakoś wszyscy razem potrafią współpracować.

>Uważam jednak i zdania w tej kwestii nie zmienię, iż CWM powinien pozostać
>instytucją świecką, otwartą na każdego harcerza, tak samo harcerza ZHR jak
>tego niewierzącego.
>Michał Sadowski

Ja też tak uważam, natomiast nie widzę powodów do obaw że tak mogłoby
przestać być.

Grzegorz Skrukwa (ZHP)