[Czuwaj] rozwój liczebny

Kamil Wais kalimu w wp.pl
Pon, 17 Sty 2011, 15:06:53 CET

W dniu 2011-01-14 22:01, seascout pisze:
> Mieli Michał,
>
> Jakoś pod koniec lat 90... około 5 procent. Poleciały głowy, naczelnicy
> przez to spać nie mogli. Spadek spowodowany był brakiem drużynowych. Byli
> chętni do skautingu, ale nie było kadry by wszystkich chętnych zaabsorbować.
>
> Potem wdrożyli strategię, która miała jeden miernik - wzrost liczebny.
> Uznali, że o skuteczności działań w zakresie zarządzania, programu, finansów
> i wizerunku będzie świadczyło tylko to, czy jest więcej skautów w
> organizacji. Przez kilka lat mieli mieć o 1% wzrost liczebny mniejszy, aż
> osiągną wzrost.

> [...]
Dotarłem do tych materiałów całkiem niedawno jak się przygotowywałem do
konferencji w Łodzi "Harcerstwo2010+"
więc mogę trochę uzupełnić te informacje o fragment ze swojego referatu
dot. rozwoju liczebnego - może kogoś zainteresuje:

"[...] W latach dziewięćdziesiątych brytyjska organizacja skautowa
przeżywała bardzo głęboki kryzys rozwoju
liczebnego. Spadek liczebny w 2001 roku sięgnął 6% w stosunku o
poprzedniego roku,
co dla tej wielkości organizacji znaczyło spadek liczebny rzędu 20 000
członków w ciągu jednego roku.
Na początku XXI wieku organizacja ta przyjęła strategiczne plany rozwoju
i rozpoczęła ich konsekwentną
realizację co doprowadziło z czasem do odwrócenia się tego negatywnego
trendu. Ogromny nacisk
położono na rozwój liczebny już w samej strategii, gdzie cel
strategiczny nr 1 określono jako
„To be a growing movement”. Przy tym do tego celu strategicznego
przypisane zostały wymierne
wskaźniki pozwalające na ocenę stopnia jego realizacji. I tak poziom
rocznego wzrostu liczebnego
organizacji został określony na minimum 3%, a docelowo 5% w stosunku do
poprzedniego roku.
Efektem takich działań było bardzo konsekwentne zmniejszenie spadku a
następnie wzrost liczebny
i osiągnięcie progu 3% w 2009 r. Trzeba tutaj zaznaczyć, że wzrost w
ostatnim roku wyniósł 3,9%,
co oznacza, że ogólny bilans przychodzących i odchodzących wniósł +16
568 członków.
Jest to największy wzrost liczebny tej organizacji od 28 lat [...]"

Kamil Wais