[Czuwaj] Re: Posiedzenie RN ZHP

Andrzej Starski astarski w wp.pl
Śro, 9 Mar 2011, 22:38:15 CET

Rafał napisał:

> Najmocniej Cię przepraszam Andrzeju, ale ja tylko opisałem fakty. Żadnych
> kulisów nie opisałem. Więc jeśli unikasz merytorycznego odniesienia - to
> unikasz odniesienia się do faktów. A fakty są - przypomnę takie:

Ależ proszę. Nie dlatego unikam odniesienia się do faktów, aby się jakoś
wymigać, ale dlatego, że niewielka wiedza w tym zakresie utrudnia dobrą ich
interpretację.

Ale jednak:

> 1. został zaciągnięty dług, pod (w skrócie) zastaw OSW PERKOZ (konkretnie
> pod działkę... ale to skrót taki), - został?
> 2. z kasy za ten zastaw spłacono Zawiszę - prawda?

Tak masz rację, też o tym pisałem.

> 3. umorzono konkurs na prowadzenie CWM i Zawiszy - tak? Bez wyłonienia
> zwycięzcy.

Nie śledziłem, ale skoro tak piszesz - to tak.

> 4. były skarbnik ZHP - Przemek Marchlewicz - nie otrzymał od Zjazdu ZHP w
> grudniu 2009 roku absolutorium. Pamiętasz?

Jasne

> 5. kierowanie CWM przekazano Marabutowi bez konkursu. Ja też uważam, że to
> świetny instruktor, z wizją i też życzę mu powodzenia - ale rozmawiamy o
> faktach. To nie są żadne kulisy. Fakt jest taki, że Marabut (przy całej
> mojej sympatii do niego) został szefem CWM bez konkursu. Chyba się z tym
> zgadzamy?

Na podstawie wiedzy z CZUWAJa - zgoda

> 6. Prezesem nowo powołanej Fundacji która zarządza CWM i Zawiszą jest
> Przemek Marchlewicz. Ten sam, który był skarbnikiem gdy zaciągano
> zobowiązanie w SKOK, za kadencji którego spłacono dług na Zawiszy i który
> nie uzyskał absolutorium. Nie chcę tego oceniać. Po prostu stwierdzam
> fakty.

j.w.

> I tyle faktów.

Co do interpretacji:

1. Nie widzę nic złego w zaciąganiu zobowiązania na rozsądnych warunkach,
jeśli trzeba było się ratować. Nie bardzo wiem co innego ZHP miałoby
zastawiać, aby takie pieniądze otrzymać. Celem zaciągnięcia zobowiązanie nie
było ratowanie Zawiszy, ale sytuacji finansowej ZHP - dług za Zawiszę ciążył
na ZHP.
Rozumiem, że pewnie bardziej Ci chodzi o to, że Twoim zdaniem nie było
pomysłu jak to zobowiązanie do SKOKu zwrócić - i z tą uwagą się zgadzam. Tę
decyzję podejmowała GK-a z tego co pamiętam, były konkretne pomysły - ale
NAPRAWDĘ dziś nie mam tego w pamięci - nie byłem członkiem GK-a, nie
wypracowywałem tych projektów, nie brałem udziału w podejmowaniu decyzji,
zajmowałem się innymi zagadnieniami. Może trzeba zajrzeć do dokumentów w tej
sprawie. I na tej podstawie osądzić. Gotów jestem przyznać Ci rację jeśli
tych pomysłów nie było.

2. Generalnie jestem zwolennikiem procedur konkursowych. Jednak mimo
wszystko uważam, że czasami jest ktoś, kto jest po prostu dobry i
komendant/naczelnik musi umieć podjąć szybką i skuteczną decyzję, zamiast
rozpisywać (często) kolejny konkurs, zbierać komisje i zwoływać narady. To
trudna sprawa bo linia dzieląca nadużycie od mądrego posunięcia jest cienka.
Ale od komendanta/naczelnika oczekuję wyraźnych i zdecydowanych wyborów.
Będę oceniał ten wybór po skutkach działalności Marabuta.

> Konkludując. Może ta składka ma sens. Ale nie w takim układzie, gdzie
> jesteśmy traktowani jak frajerzy, którzy zapłacą za czyjąś nieudolność (bo
> chcę wierzyć, że to wszystko to nuieudolność była, a nie celowe działanie
> by
> oczyścić Zawiszę z długu, przenieść do osobnego podmiotu i móc w spokoju
> sobie nim zarządzać).

Nie oczyszczony z długu Zawisza, przeniesiony do osobnego podmiotu nadal
zagrażałby ZHP! - przeniesienie do osobnego podmiotu to nie jest żadne
skuteczne rozwiązanie.

Jasne, że płacimy za czyjąś nieudolność tyle, że moim zdaniem nie tej GK-a,
a za poprzednie lata (wtedy doszło do zadłużenia Zawiszy, nie zapłaconych
ZUSów, itp.).

Ja jednak myślę, że płacimy też za to, żeby sobie wreszcie poradzić z
palącym problemem, o którym jest głośno od lat, i któremu nikt jeszcze nie
dał rady. Myślę, że warto spróbować. Wiem, że dla wielu instruktorów jest to
przykre i trudne.

hm. Andrzej Starski

> PS.
> Andrzej napisał: Można sprzedać majątek GK ZHP, która w mojej ocenie jest
> "biedna" - posiada Głodówkę i Perkoza.

> Andrzej, CWM w Gdyni już skreśliłeś? Budynek w centrum miasta, w
> najlepszym
> żeglarsko punkcie w Polsce, tuż przy basenie jachtowym w Gdyni? Do tego
> posiadającego kilka jachtów? W Twojej percepcji GK już go nie posiada?

Jestem nie w kursie dzieła (nie znam sprawozdań finansowych), ale moim
subiektywnym zdaniem koszty utrzymania Zawiszy są i będą na tyle duże, że
realnie nie spodziewałbym się nigdy wpływów z CWM do GK ZHP.

A.