[Czuwaj] OC

harclot w poczta.onet.pl harclot w poczta.onet.pl
Czw, 29 Mar 2012, 09:38:23 CEST

Polecam zwłaszcza fragment:
=====CUTAT====
Stwierdzenie o winie w wykonywaniu nadzoru nie zostało jednak oparte o
dokonanie prawidłowej oceny powinności wynikających z sprawowania funkcji
instruktora ZHP. Sąd nie wyjaśnił, jaki obiektywny wzorzec takiego
postępowania byłby uzasadniony i na czym miałyby polegać odstępstwa od niego
w postępowaniu opiekunów harcerzy w dniu, w którym powód uległ wypadkowi.
Wymaga podkreślenia, że strona pozwana wyraźnie wnosiła o wyjaśnienie jak
powinno przebiegać prawidłowo prowadzenie zajęć z harcerzami i oferowała w
tym zakresie dowody. Skoro Sąd drugiej instancji uznał je za nieistotne i
dowodów tych nie przeprowadził, podobnie jak sąd pierwszej instancji, to nie
zwalniało to Sądu od potrzeby dokonania własnej oceny w tym zakresie, której
zabrakło. Należałoby przy jej dokonywaniu uwzględnić w szczególności
charakter prowadzonych ćwiczeń i ocenić jakie niebezpieczeństwo stwarzały
dla zdrowia ich uczestników i jakie wymogi bezpieczeństwa przy takich
zajęciach powinny być zachowane oraz w jakim zakresie wymogi te były
konkretnie realizowane. Przy takiej ocenie nie sposób jednocześnie pomijać
takich okoliczności, jak miejsce odbywania ćwiczeń, wiek ich uczestników,
stan wyszkolenia, stażu w harcerstwie, fachowość kadry instruktorskiej
biorącej udział w zajęciach, sposób jej postępowania itp. Należałoby wziąć
również pod uwagę cele szkolenia harcerzy, które uwzględniają zdobywanie
samodzielności i umiejętności radzenia sobie w trudnych warunkach.

Nawet w procesie zwykłego kształcenia dzieci i młodzieży nie można zakładać,
że nadzór ze strony wychowawców oznacza stały i nieprzerwany kontakt
wychowawcy z podopiecznymi. W uzasadnieniu wyroku z dnia 8 kwietnia 1965 r.
(I CR 25/65) Sąd Najwyższy stwierdził, że obowiązek rozciągnięcia pieczy
przez kierownictwo szkoły nad uczniami nie może być pojmowany tak szeroko,
by każdej grupie uczniów, przez cały czas ich pobytu w szkole musiał
towarzyszyć opiekujący się nią nauczyciel. W szczególności nie można przyjąć
istnienia takiego obowiązku wobec uczniów starszych, którzy w czasie
kilkuletniego uczęszczania do szkoły powinni przyzwyczaić się do regulaminu
szkolnego i nauczyć się zasad dyscypliny obowiązującej ucznia, a to tym
bardziej, jeżeli ze strony kierownictwa szkoły niejednokrotnie zwracano
uczniom uwagę na niedopuszczalność zabawy, której inicjatorem był jeden z
uczniów. Z kolei w uzasadnieniu wyroku z dnia 8 lutego 1977 r. (IV CR 8/77)
Sąd Najwyższy podkreślił, że względy wychowawcze przemawiają za przyjęciem,
ze nadzór nad młodzieżą starszą nie może być ciągły, gdyż młodzieży takiej
należy stwarzać warunki do znacznej samodzielności. Za wadliwą i nie
zapewniająca takiej młodzieży należytej opieki uznać trzeba taką organizację
nadzoru, przy której w stałych i z góry znanych i długich odcinkach czasu
nie może być on wykonywany nawet sporadycznie.

====CYTAT=====

Czesław