[Czuwaj] Pismo Skarbnika ZHP - składki

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Pon, 15 Kwi 2013, 17:58:19 CEST

Dnia 15-04-2013 o 12:00:01 <czuwaj-request w listy.czuwaj.net> napisał(a):

> uprzejmie proszę o ponowne przeczytanie pisma które skierowałem do
> 'struktury' ZHP.
Przeczytałem wyraźnie i dokładnie całość
> Tam wyraźnie wskazuje na istnienie de facto dwóch obowiązków:
> składkowego i
> tzw. partycypacyjnego (który jest 'oderwany' od tego pierwszego w "swym
> bycie" i powiązany jedynie w "swych narodzinach", tj. 31 grudnia
> powstaje w odniesieniu do liczby członków danej jednostki (podstawowej i
> terytorialnej)).

Można w takim razie wymyślić sobie jeszcze kilka innych obowiązków np.
wielonożny (płacony przez zastępy od ilości nóg w zastępie)
Nie ma żadnego obowiązku partycypacyjnego. Statut jasno określa kto płaci
składki. W KATALOGU TYM NIE MA DRUŻYN. Koniec, kropka. Drużyna nie jest
płatnikiem składek. Drużynie NIE WOLNO, nawet gdyby chciała, płacić
składek gdyż cała kasa jaką ma drużyna I TAK NALEŻY DO ZHP.
Nie wolno kasą ZHP opłacać składek bo to DZIAŁANIE NA SZKODĘ ZHP. I
niestety są na to paragrafy.
Składki płacą członkowie, drużynowy je przekazuje do hufca. Taki system
mamy w ZHP. A że tu rodzi się problem bo system jest nielogiczny ? Trudno,
to hufce muszą zjadać tą żabę I MOIM ZDANIEM TO MNIEJSZE ZŁO. Ktoś to tak
uchwalił i nie chce  zmienić. NIE BO NIE. Temat jest wałkowany co rusz w
różnych miejscach ale jak widać RN to "nasi ludzie" Zawsze się okazuje na
końcu kto jest kim... Po czynach a nie po obietnicach. Zresztą wiadomo jak
RN jest wybierane a właściwie wyznaczane... To i skutki pracy tego organu
jakie są widać.

> Taka interpretacja jedynie daje możliwość niesprzecznego rozumienia
> uchwały nr 52 RN ZHP ze Statutem ZHP w zakresie, jak słusznie podniosłeś,
> "przestarzałego" systemu składowego.

Naprawdę można wymyślić sobie więcej interpretacji, tyle, że należy jednak
opierać się na obowiązujących przepisach. Nie ma w nich mowy o żadnym
obowiązku partycypacyjnym (tak jak i pogłównym, pańszczyźnie czy innych)

> Mam nadzieję, że Rada Naczelna jeszcze tej kadencji znajdzie w sobie tyle
> determinacji i odwagi, żeby ten system zmienić

RN Statutu nie zmieni a tam jest zapisane kto płaci składki. Mogą zmienić
wysokość składki, sposób opłacania itd ale tego kto jest płatnikiem NIE.

> i mam nadzieję, że zrobi to mądrze, tj. zachowując obecną i chyba dla
> każdego widoczną poprawę w
> ściągalności w ramach tzw. obowiązku partycypacyjnego.

Hmmm ten obowiązek partycypacyjny to jakaś forma wymuszenia ? Co to wogóle
ma być  ? A jak drużyna NIE MA ŻADNEJ KASY ??? Wiele gromad zuchowych nie
prowadzi nawet książek finasowych bo i po co ? Jedynym przejawem
gospodarczym jest zebranie składek i wpłata ich do hufca.
Oczywiście o mądrości systemu świadczy ściągalność składek. To może
zatrudnijmy w charakterze rekietierów jakąś drużynę wędrowniczą, wezmą
lagi i ściągalność znowu podskoczy.
A może jednak poszukać rozwiązań które będą lepiej służyć Organizacji
Wychowawczej jaką chce być ZHP. Bo wśród celi ZHP ściągalność składek nie
stoi jednak na pierwszym miejscu.

Zupełnie nie rozumiem takiej konstrukcji. A co z hufcami które mają kasę i
chciałyby partycypować w kosztach ???
NIE BO NIE ???
Narzędzie wymyślono, jak podpowiedział druh TŁ, siedem lat temu. Daje ono
nowe możliwości motywacyjne Hufcom ale nie, wymyślono obowiązek
partycypacyjny. Oczywiście nie wprowadzono go do statutu tylko pismem
Skarbnika ZHP. No gratuluję kreatywności. No ale spoko, przecież "NASI
LUDZIE" się tym zajmą, bo czuwają nie ?

Janusz Sikorski
www.lesni.pl