[Czuwaj] FW: pełnoletni opiekun

J.R. 41dh.siedlisko w wp.pl
Wto, 16 Kwi 2013, 21:28:31 CEST

                     Witam

Na  "Zapytaj.zhp.pl" znalazłem ciekawy tekst dh. Anny  Kosterkiewicz

Witam,  ponownie z pełną świadomością zadaję trudne pytanie.
Zależy mi głównie na poznaniu opinii ekspertów ale też innych użytkowników.

Moje pytanie dotyczy dwóch grup metodycznych: harcerzy i harcerzy starszych.

Pytanie jak zwykle złożone z kilku elementów:

1. Czy zbiórki/zwiady/zadania zastępów/patroli zadaniowych harcerskich i
starszoharcerskich muszą się odbywać w obecności pełnoletniego opiekuna ?

Spotkałam się z następującymi koncepcjami:
- tak, pełnoletni opiekun musi cały czas widzieć zastęp;
- tak, choć pełnoletni opiekun może być np. w sąsiednim pomieszczeniu lub po
prostu w zasięgu wzroku;
- nie, po to szkolimy zastępowych by móc im powierzyć takie zadanie;
- nie, przecież obecność opiekuna ogranicza samodzielność zastępowego i
zastępu;

Proszę aby odpowiadając na to pytanie przyjąć że zastępowy jest przeszkolony
i odpowiedzialny a drużynowy zna miejsce i formę zbiórki zastępu. Czyli
wersja optymalna. Jasnym jest że nieopowiedzianego i nie przygotowanego
zastępowego nikt nie zostawi samego.

2. Czy decyzję o obecności pełnoletniego opiekuna należy uzależniać od
terenu w którym odbywa się zbiórka/zwiad zadanie przy założeniu że jest to
zadanie odpowiednie dla harcerzy lub harcerzy starszych ?

 Czyli jeśli zwiad terenowy jest dostosowany do wieku i możliwości naszych
podopiecznych oraz umiejętności i odpowiedzialności zastępowego to czy
powinniśmy uzależniać obecność pełnoletniego opiekuna od terenu na którym
odbywa się zwiad np. las, wieś, miasto, miejsce zamieszkania harcerzy.

3. Jak stosować metodę harcerską a co za tym idzie system małych grup w
drużynie harcerskiej i starszoharcerskiej w kontekście odpowiedzialności za
zdrowie i życie dzieci ?

Kolejny komplet koncepcji:
- wszystkie zadania na poziomie zastępów/patroli odbywają się w obecności
pełnoletniego drużynowego/opiekuna drużyny;
- angażujemy w pracę rodziców, którzy będą obecni podczas realizacji zadań
zastępów/patroli;
- powierzamy zadania zastępowym i w razie konieczności służymy pomocą ale
nie nadzorujemy bezpośrednio.

4. Czy są jednoznaczne przepisy prawne regulujące kwestię konieczności
obecności pełnoletniego opiekuna podczas zajęć zastępów i drużyn?

Wprost, czy gdzieś jest napisane że taki opiekun musi być i koniec, tzw.
podstawa prawna.

5. Jak interpretować w kontekście zadanych przeze mnie pytań następujący
dokument:

<http://komunikaty.gk.zhp.pl/sites/default/files/attachments/SN_Fecyk_201203
08.pdf>
http://komunikaty.gk.zhp.pl/sites/default/files/attachments/SN_Fecyk_2012030
8.pdf

Przepraszam za bezczelność ale nie pytam jak jest u Was w środowiskach ale
jak uważacie że powinno być.

Świadomie użyłam sformułowań zaczerpniętych z różnych środowisk.

Uprzejmie proszę o argumentację wypowiedzi.

Na " Zapytaj"  pytanie przepadło niemalże bez odpowiedzi ( a przynajmniej
żadnej konkretnej).

Mam nadzieję że dh. Ania nie będzie miała pretensji

Pozdrawiam pwd.  Janusz Rupiewicz