[Czuwaj] FW: pełnoletni opiekun

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Śro, 17 Kwi 2013, 17:55:38 CEST

Dnia 17-04-2013 o 09:14:53 <czuwaj-request w listy.czuwaj.net> napisał(a):

> 1. Czy zbiórki/zwiady/zadania zastępów/patroli zadaniowych harcerskich i
> starszoharcerskich muszą się odbywać w obecności pełnoletniego opiekuna ?
> Spotkałam się z następującymi koncepcjami:
> - tak, pełnoletni opiekun musi cały czas widzieć zastęp;
> - tak, choć pełnoletni opiekun może być np. w sąsiednim pomieszczeniu
> lub po
> prostu w zasięgu wzroku;
> - nie, po to szkolimy zastępowych by móc im powierzyć takie zadanie;
> - nie, przecież obecność opiekuna ogranicza samodzielność zastępowego i
> zastępu;

Na takie pytanie powinien odpowiedziec sobie każdy drużynowy po kursie.

W naszym środowisku zbiórki zastępów odbywaja sie regularnie -
cotygodniowo i w zasadzie zawsze bez osób pełnoletnich. Poza jednym
przypadkiem w którym zastępowy jest pełnoletni.
Generalnie zastępowymi sa wędrownicy i to jest ich pole służby w szczepie,
poza jednym przypadkiem w którym zastępową jest 14 latka kończąca właśnie
samarytankę czyli powoli przygotowująca się do poróby wędrowniczej.

Prawnie mamy to załatwione odpowiednim wpisem na zgodach na przynależność
do drużyny.

Wymaganie tego by na zbiórce był zawsze ktoś pełnoletni jest
tragikomicznie śmieszne. Jak np. ma się do tego możliwośc pełnienia
funkcji na obozie przez 16 latków ? I to na obozie a nie w miejscu
zamieszkania. W obcym terenie, obcym miejscu, dniami i nocami...

Janusz Sikorski