[Czuwaj] Obóz leśny

Piotr Giczela piotr.giczela w zhr.pl
Czw, 27 Cze 2013, 14:05:33 CEST

W liście datowanym 27 czerwca 2013 (12:37:32) można przeczytać:

> Czuwaj!
> Chciałabym się dowiedzieć czy wśród odbiorców są tacy którzy
> uczestniczą w organizacji obozu leśnego. To znaczy jadą w las i
> budują wszystko od zera. W moim hufcu dopiero dojrzewamy do takiego
> obozu a w związku z tym chcielibyśmy poduczyć się jak to robią inni.
> I gdzie warto jechać. Na pierwszy raz (czyli w przyszłe wakacje)
> chcielibyśmy wziąć poniżej 50 osób, ale nie jestem pewna czy jednak
> tej liczby nie przekroczymy. Czy są osoby, które mogłyby mi pomóc?
> Do których mogłabym przyjechać na kilka dni i zobaczyć jak organizujecie to?

> [...]

Lidko, odkąd zacząłem jeździć na obozy harcerskie, co miało miejsce w 1978 r. zawsze były to obozy leśne, jak to nazywasz. Jechaliśmy do lasu, na łąkę i tam na gołej ziemi budowaliśmy niezbędne urządzenia do funkcjonowania obozu. Trudno jest tutaj w krótkiej formie wypowiedzi streścić to, co jest poruszone w nie jednym a wielu podręcznikach obozowania i pionierki obozowej. Podam Ci książki, które warto przeczytać przed przystąpieniem do organizowania takiego obozu. To na pewno Ci pomoże.

A od siebie mogę powiedzieć, że najważniejsza rzeczą jest wcześniejsze poznanie terenu i dobre rozplanowanie obozowiska. Poza tym trzeba zgromadzić sporo sprzętu, którego pewnie nie macie, jeśli obozy organizowaliście w jakichś bazach obozowych. Chodzi oczywiście o namioty, o sprzęt pionierski (narzędzia), o przygotowanie pewnych "prefabrykatów", np. blatów na stoły, które można wykonać na zbiórkach w harcówkach w ciągu roku. Chodzi o różne plandeki na zadaszenie kuchni, stołówki, umywalni czy suszarni. Chodzi w końcu o wyposażenie kuchni - materiały do budowy pieca albo kuchnia żeliwna, którą sobie tam w lesie zamontujecie, ewentualnie kuchnia polowa na kółkach z wojska, ale raczej nie polecam jej, bo ciężko w niej gotować, a szczególnie wyjmować kotły. Musicie zgromadzić też sprzęt do obozowego ambulatorium. Pomyśleć w jaki sposób wykonacie magazyny: żywnościowy, sprzętu, środków chemicznych itp. Jak będzie z latrynami - czy będą to wynajęte toje, czy latryny ziemne (nie każdy właściciel terenu i nie każdy sanepid na nie zezwala).

Rok czasu, jak piszesz, że taki obóz zamierzacie zorganizować w 2014 r., to wcale nie jest dużo czasu, żeby wszystko przygotować, skoro jeszcze nigdy tego typu obozu nie organizowaliście. Ale szczerze polecam. Satysfakcja gwarantowana. Poza tym budowa takiego obozu, a później zacieranie po nim śladów to dla harcerzy jest swego rodzaju wychowawczy samograj, o jakim wspomnienia snują przez wiele, wiele lat.

A teraz lista książek:

1. Adam Hyży - Pionierka harcerska
2. Andrzej Otrębski - Obozownictwo czyli krótki podrecznik pionierki obozowej
3. Stefan Sosnowski, Jan Stykowski - Sakwa włóczykija
4. Wiktor Śniegucki - Wychowanie gospodarcze w drużynie
5. Józefina Łapińska - Harcerka na zwiadach
6. Zbigniew Szymczak - Medycyna obozowa
7. Leszek Abrahamowicz - Zdobnictwo obozowe
8. Janusz Strużyna, Stanisław Szadkowski - Obóz harcerski i jego urządzenia
9. Zbigniew Trylski - Obozy
10. Piotr Rządca, Jan Stykowski - Zastęp - marsz!
11. Zbigniew Trylski - Mały podręcznik obozowania
12. Tadeusz Kwiatkowski - Zwyczaje i obrzędy harcerskie
13. Wiktor Szaryński - Ambulans harcerski
14. Teresa Zwierzyńska - Gospodarujemy sami
15. Artur Dziak, Bogdan Odyński - Medycyna w plecaku
16. Agata Borowczak - I ty możesz pomóc (podręcznik pierwszej pomocy)
17. Marek Kudasiewicz - Obrzędowy piec
18. Jerzy Parzyński - Obóz harcerski
19. Stanisław Szadkowski, Adam Czetwertyński - Poradnik organizatora obozów harcerskich
20. Janusz Andruśkiewicz - Harcerskie obozy wedrowne - podręcznik metodyczno techniczny
21. Jarosław Balon, Artur Mida - Obozy wędrowne
22. Krzysztof Kowalczyk - Podręcznik ekologicznego obozowania
23. Antoni Wasilewski - Pod totemem słońca
Mariusz Kurowski, Jarosław Pytlak - Biwakowa kuchnia
24. Zygmunt Dabrowski - Technika na obozach harcerskich
25. Adam Bartoszewski, Stanisław Majewski - Harcerskie ABC
26. Anna Brejwo, Agnieszka Woś - Gotowanie na polanie
27. Milan Klimanek - Leśny almanach
28. Jaromir Wolf - Ogień tarciem drew
29. Ernest Thompson Seton - Arktyczne prerie

Pewnie są jeszcze jakieś, ale kilka pożyczyli ode mnie harcerze z drużyny i nie pamiętam jakie. :-)

I przepraszam za taki nieład w spisie, ale nie brałem tematycznie książek na listę, a tak, jak leżą mi na półkach. :-)

Miłej pracy przygotowawczej! I powodzenia!!!

--
Pozdrowienia,
 Piotr Giczela