[Czuwaj] Składka a ZHP, WOSM i WAGGGS

Paweł Pietrzak p.pietrzak w zhp.net.pl
Pią, 2 Sty 2015, 20:04:21 CET

W dniu 2 stycznia 2015 16:22 użytkownik Przemek Bartecki <ciemniak w gmail.com
> napisał:

> *Przemek Bartecki <https://www.facebook.com/PrzemekBartecki>* z tej
> strony,
> instruktor Hufca Wołomin. Piszę do Druha odnośnie artykułu w ostatnim
> Czuwaju. Razem z WIPem byśmy stworzyli ikonografki, które by w jasny sposób
> mówiła o składce, ewidencji i finansach Drużyny.

Przemku,
czy naprawdę z takimi pytaniami trzeba pisać aż do skarbnika ZHP? Wydaje mi
się, że spokojnie uzyskałbyś odpowiedź na poziomie hufca, a na pewno
chorągwi. W ostateczności jest jeszcze strona www.zapytaj.zhp.pl. Miejmy
litość dla władz naczelnych!

Pozwolę sobie napisać odpowiedzi, w razie czego skarbnik mnie poprawi lub
uzupełni odpowiedź.

> 1 Ewidencja : jest gdzieś jakiś dokument mówiący prosto co daje bycie w
> Ewidencji [ możliwość udziału w harcerskich wydarzeniach i nie tylko]? Jak
> Druh wspomina o ubezpieczeniu jakie GK zawiera w imieniu organizacji, to
> czy to ubezpieczenie jest w ramach składki czy trzeba coś dopłacać ?

Bycie w Ewidencji w zasadzie nic nie daje, to nie jest możliwość. Bycie w
Ewidencji to obowiązek, zgodnie z pkt. 3 uchwały GK ZHP nr 161/2008: *Ewidencja
ZHP* musi być zgodna ze stanem faktycznym i rejestrami członków,
prowadzonymi w jednostkach organizacyjnych ZHP: gromadzie, drużynie, kręgu,
szczepie, związku drużyn, hufcu, chorągwi, Głównej Kwaterze ZHP. Bycie w
Ewidencji potwierdza Twoją przynależność do organizacji. A dopiero
przynależność do organizacji "daje" ubezpieczenie OC dla instruktorów i
kadry, możliwość wstępu na harcerskie imprezy etc. Parafrazując pewnego
polityka, mundur harcerski można kupić w każdej składnicy, dopiero wpis do
Ewidencji potwierdza, że jesteś członkiem ZHP.
ZHP zapewnia tylko ubezpieczenie OC działalności statutowej (
http://dokumenty.zhp.pl/pliki/glowny_20131220_112751_pismo_268.pdf) i to
jest w ramach składki. W Stołecznej mamy wspólną polisę dla hufców, które
chciały się do niej włączyć i za nią dodatkowo zapłacić (
http://stoleczna.zhp.pl/pliki/category/49-polisy). Nie wiem, czy Twój
również chciał - lepiej będzie wiedział skarbnik hufca.

> 2 Składka :  czy od drużyn próbnych też pobieramy skladki ? *Udało mi się
> znaleźć odpowiedź że tak*

Serio skarbnik Twojego hufca tego nie wie?

> 3 Finanse Drużyny: Czy druzynowy odprowadza 4 zł/os czy też 3,20 zł/os?
> Akcja zarobkowa jest chyba niczym innym jak zbiórką publiczną, o ile się
> nie mylę. Zatem czy ZHP ma podpisaną jakąś umowę z odpowiednim
> ministerstwem na prowadzenie całorocznej zbiórki publicznej, a min
> formalności to zgłosić to do odpowiedniej komendy? *Dowiedziałem się, że
> tak oprowadza się 3,20 , co do tematu akcji zarobkowej nadal brak
> odpowiedzi.*

Odnośnie zbiórek publicznych od marca 2014 r. zmieniło się prawo i teraz
obowiązuje nowa ustawa, w myśl której nie ma trzeba już mieć pozwolenia, a
jedynie zgłosić zbiórkę publiczną poprzez stronę http://zbiorki.gov.pl. I
ani ZHP, ani żadna inna organizacja nie może mieć "stałego" zgłoszenia na
wszystkie akcje - każdą zbiórkę należy zgłaszać osobno. Ponieważ w grę
wchodzą jeszcze sprawy reprezentacji prawnej (pełnomocnictwa), musisz mieć
zgodę i dokumenty z chorągwi. Ponieważ obaj jesteśmy ze Stołecznej, to mogę
napisać, że w opracowaniu jest dokument regulujący kwestie organizacji
akcji zarobkowych i zbiórek publicznych w naszej chorągwi. Jeśli zgłosisz
się do Maćka Kądzielskiego lub Daniela Szatkowskiego na pewno Ci pomogą i
udzielą informacji.

Pozdrawiam
Paweł
--