[Czuwaj] Paczka Czuwaj, Tom 121, Numer 15

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Śro, 6 Maj 2015, 13:19:18 CEST

Dnia 06-05-2015 o 12:00:01 Helena napisał(a):

> Podstawowe problemy Polski, poza niskim poziomem kapitału ludzkiego, to
> niefunkcjonujące społeczeństwo obywatelskie i niski poziom
> innowacyjności.

Nieprawda.
Kapitał ludzi to my już mamy aż bardzo... Takiego skoku w kształceniu nie
zanotował chyba nikt na świecie. Tyle, że z tego niewiele wynikło, bo
okazuje się (o dziwo:) ), że oczekiwania pracodawców są niekoniecznie
osadzone wprost w tym co rozumiemy w kapitale ludzkim, a bardziej w
społecznym
o tym np. tu: http://www.hr.bci.pl/articles.php?article_id=422
(ciekawe dlaczego :) )

Jednym z podstawowych problemów Polski jest zbyt niski poziom kapitału
społecznego. Tą sprawę sygnalizują już fachowcy od wielu lat, tylko na
razie Polska sobie z tym słabo radzi.
o tym Masz np tu: http://www.hr.bci.pl/articles.php?article_id=252
fakt sprzed 5 lat ale zdecydowanie aktualne. Zresztą cały wywiad z prof
Czaplińskim jest niezwykle ciekawy - polecam.

> Na żadną z tych rzeczy karność, interpretowana zgodnie z propozycją
> Sedlaczka czy Glassa, nie może mieć pozytywnego wpływu. Wspiera bowiem
> bezrefleksyjne wykonywanie poleceń czy poddawanie się autorytetowi
> formalnemu, a nie oparcie podejmowanych samodzielnie decyzji na refleksji
> nad wartościami przyświecającymi w życiu.

za to podejście Kamińskiego, zdecydowanie wpisuje się w dzisiejsze
potrzeby Polski.
Właśnie karność widziana właściwie, po harcersku a nie po prusku, jest tym
co pozwala ulepszyć nasz narodowy charakter i zdecydowanie służy rozwojowi
kapitału społecznego. Link do arta opisującego troszkę temat wrzucił
Kurson, a ja polecam Wielką Grę bo u źródeł woda jest najczystsza.

> [...]
> społeczna" niestety temu przeczą. Według najnowszego raportu (edycja
> 2013),
> wskaźnik uczenia się przez całe życie (eng. Lifelong Learning) jest w
> Polsce jednym z najniższych w Europie. Wynosi tylko 4,7%, podczas gdy
> średnia unijna to 9,5%, a w krajach skandynawskich - ponad 30%. Wskaźniki
> dotyczą osób dorosłych, ale wypracowanie postawy ukierunkowanej na ciągłe
> uczenie się (czyli właśnie chęć wiedzenia więcej, niż się wie i umienia
> więcej, niż się umie), jest w kontekście polskim szczególnie ważna.

A ja wolę:
Harcerz sumiennie spełnia swoje obowiązki.
Jeśli przeanalizujesz katalog obowiązków harcerza, to wyjdzie nie tylko,
że chce wiedzieć ale jeszcze, że podejmuje działania by wiedzieć, nie
poprzestając na samym chceniu.

Harcerz jest karny
karność rozumiana właściwie na każdym etapie rozwoju, pomoże harcerzowi w
codziennym wykonywaniu obowiązków, a więc i w nauce i w poznawaniu i w
pracy i w przygotowaniu do pracy i w służbie...

sikor

ps
Oczywiście rozwój społeczny człowieka również możemy przypisywać ogólnie w
zakres rozwoju kapitału ludzkiego jednak wobec wydzielenia kapitału
społecznego, wolałbym byśmy posługiwali się tak rozdzielonymi pojęciami.