[Czuwaj] formalności

Andrzej Sawuła andrzej w bt-mors.pl
Pią, 6 Lis 2015, 13:44:38 CET

> W obecnej rzeczywistości są Drużynowi, którzy mają kurs drużynowych, ale
> nie mają stopnia instruktorskiego. Wynika to ze starych zasad kształcenia,
> gdzie nie było kursu PWD a dzięki takiemu kursowi lub posiadaniu stopnia
> min PWD można iść na kurs drużynowych. Chyba że było coś inaczej, bo
> przyznam że nie wiem jak było dokładnie wcześniej.

I taka sytuacja jest wbrew pozorom zgodna z obecną Instrukcją. A to
dlatego, że w p. 30 celowo użyto w niej sformułowania: „Na funkcję
drużynowego można mianować członka ZHP, który spełnia poniższe wymagania”.
Skoro drużynowy został dawno temu legalnie mianowany według obowiązujących
wówczas zasad, fakt mianowania pozostaje ważny, jedynie dziś nie można
byłoby już go tak mianować. (Co innego gdyby Instrukcja mówiła „Drużynowym
może być...”, bo wtedy od momentu wejścia jej w życie taka osoba nie
mogłaby już pełnić tej funkcji. To sformułowanie zostało użyte z pełną
premedytacją).

Moim celem było uzyskanie odpowiedzi 0-1 [ o ile taka istnieje ] czy
> drużynowym może być ktoś kto nie ma ani stopnia, ani kursu pwd, ani kursu
> drużynowych. Bo jak coś się stanie czy taką osobę moża formalnie uznać za

pelniacego funkcję instruktorska a wiec objetego OC ?

Nie, gdyż mianowanie takiej osoby było nieważne i pod rządami poprzedniej,
i obecnej Instrukcji.

> I czy jest możliwość
> powołania nie pełnoletniego drużynowego nie mającego nic i bez opiekuna 18+

Ponownie: nie, z dokładnie tych samych powodów. W tym przypadku dochodzi
jeszcze brak zdolności prawnej do wzięcia odpowiedzialności za powierzone
dzieci. Nie jest dla mnie w 100% jasne, co dokładnie stałoby się w razie
jakiegokolwiek wypadku, ale najprawdopodobniej odpowiedzialność obciążyłaby
bezpośrednio komendanta hufca, który „mianował” takiego drużynowego, co
przy jego nieobecności na zbiórce i braku jakiegokolwiek bliskiego nadzoru
musiałoby się skończyć bardzo źle.

Pozdrowienia,
--
Andrzej Sawuła