[Czuwaj] formalności

TOGRO togro w togro.pl
Pią, 6 Lis 2015, 14:12:58 CET

Zgadzam się z tym co Andrzej napisał w tej odpowiedzi, ale przyszło mi do głowy jeszcze jedno pytanie:
Co z drużynowymi, którzy nie są instruktorami, mają 50 lat i od 30 lat prowadzą swoją drużynę (jednostkę)? Są objęci ubezpieczeniem? Działają legalnie?
Była jakiś oficjalny czas na uzupełnienie uprawnień?

Pozdrawiam
___________________
Tomasz Grodzki, TOGRO - Komputery Sieci Internet
Józefów k.Otwocka 05-420, ul. 3 Maja 63 C
tel./faks: +48 22 789-63-54, tel. kom.: +48 602-262-488
ZAPRASZAMY CODZIENNIE 12:00 – 18:00
___________________
SKLEP: www.TOGRO.pl
SERWIS: www.TOGRO.com.pl
FACEBOOK: https://www.facebook.com/sklep.togro
ALLEGRO: http://allegro.pl/listing/user/listing.php?us_id=43222

-----Original Message-----
From: Czuwaj [mailto:czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net] On Behalf Of Andrzej Sawuła
Sent: Friday, November 6, 2015 1:45 PM
To: Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy. <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Subject: Re: [Czuwaj] formalności

> W obecnej rzeczywistości są Drużynowi, którzy mają kurs drużynowych,
> ale nie mają stopnia instruktorskiego. Wynika to ze starych zasad
> kształcenia, gdzie nie było kursu PWD a dzięki takiemu kursowi lub
> posiadaniu stopnia min PWD można iść na kurs drużynowych. Chyba że
> było coś inaczej, bo przyznam że nie wiem jak było dokładnie wcześniej.

I taka sytuacja jest wbrew pozorom zgodna z obecną Instrukcją. A to dlatego, że w p. 30 celowo użyto w niej sformułowania: „Na funkcję drużynowego można mianować członka ZHP, który spełnia poniższe wymagania”.
Skoro drużynowy został dawno temu legalnie mianowany według obowiązujących wówczas zasad, fakt mianowania pozostaje ważny, jedynie dziś nie można byłoby już go tak mianować. (Co innego gdyby Instrukcja mówiła „Drużynowym może być...”, bo wtedy od momentu wejścia jej w życie taka osoba nie mogłaby już pełnić tej funkcji. To sformułowanie zostało użyte z pełną premedytacją).

Moim celem było uzyskanie odpowiedzi 0-1 [ o ile taka istnieje ] czy
> drużynowym może być ktoś kto nie ma ani stopnia, ani kursu pwd, ani
> kursu drużynowych. Bo jak coś się stanie czy taką osobę moża formalnie
> uznać za

pelniacego funkcję instruktorska a wiec objetego OC ?

Nie, gdyż mianowanie takiej osoby było nieważne i pod rządami poprzedniej, i obecnej Instrukcji.

> I czy jest możliwość
> powołania nie pełnoletniego drużynowego nie mającego nic i bez
> opiekuna 18+

Ponownie: nie, z dokładnie tych samych powodów. W tym przypadku dochodzi jeszcze brak zdolności prawnej do wzięcia odpowiedzialności za powierzone dzieci. Nie jest dla mnie w 100% jasne, co dokładnie stałoby się w razie jakiegokolwiek wypadku, ale najprawdopodobniej odpowiedzialność obciążyłaby bezpośrednio komendanta hufca, który „mianował” takiego drużynowego, co przy jego nieobecności na zbiórce i braku jakiegokolwiek bliskiego nadzoru musiałoby się skończyć bardzo źle.

Pozdrowienia,
--
Andrzej Sawuła