[Czuwaj] ODP: Re: formalności

TOGRO togro w togro.pl
Sob, 7 Lis 2015, 17:45:45 CET

Adrian. Ale ja nie polemizuję z tym, czy przepisów należy przestrzegać. Należy. Polemizuję z tym, czy ten zapis jest słuszny. Tu się owszem różnimy.Chcemy, żeby druzynowi byli instruktorami to szukajmy drogi motywacji, a nie nakazów. To jest główny sens mojej wypowiedzi. A jeśli dodatkowo mam wątpliwości, czy instrukcja nie stoi w sprzeczności ze statutem, to moje wewnętrzne poczucie sprawiedliwości zapala czerwoną lampkę.
Pozdrawiam
Tomasz GrodzkiTOGRO Komputery Sieci Internetul. 3 Maja 63 C, 05-420 Józefów tel. 602262488, 227896354www.togro.pl

-------- Oryginalna wiadomość --------
Od: Adrian Łaskarzewski <adrian w laskarzewski.pl>
Data: 06.11.2015  21:26  (GMT+01:00)
Do: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Temat: Re: [Czuwaj] formalności

-----Oryginalna wiadomość-----
From: TOGRO
Sent: Friday, November 06, 2015 6:06 PM
To: 'Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy.'
Subject: Re: [Czuwaj] formalności

[TG] Mój problem jest ściśle praktyczny. Do mnie jako do komendanta hufca
przychodzą i będą przychodzić ludzie, którzy będą chcieli zakładać drużyny.
Jaki sens ma otwieranie im prób na siłę, zanim zdążą do tego dojrzeć? Są
różni ludzie i różne próby...
W tej chwili pytanie brzmi: Czy Instrukcja nie wprowadza zapisów sprzecznych
ze Statutem? Skoro Zjazd ZHP nie postawił warunku posiadania stopnia PWD
drużynowemu (tak jak postawił takie warunki komendantom chorągwi, czy
członkom sądów harcerskich), to czy GK ZHP ma prawo taki warunek dokładać?
Moim zdaniem nie.
Nawet skarbnik hufca - członek władz ZHP wybierany na Zjeździe - nie musi
być instruktorem...

Ja ogólnie nie lubię jak się ludzi do czegoś zmusza. No bo nie oszukujmy się
- tu nie ma żadnej zachęty - jest przymus...

AŁ:
Stawiasz sprawę na głowie. Podpuszczasz, czy naprawdę tak sądzisz?

Po pierwsze: ZHP jest organizacją dobrowolną. Nikt nikogo nie zmusza, żeby
do niej przynależeć.
Ten, kto decyduje się zakładać drużynę ZNA WCZEŚNIEJ zasady jakie obowiązują
i warunki jakie musi spełnić.
Decyzja o podjęciu obowiązków drużynowego w ZHP jest dobrowolnym wyrażeniem
zgody i chęci działania wg zasad ZHP.
A jednym z obowiązków drużynowego (instruktora) jest przygotowanie się do
pełnienia funkcji.
Jeśli jednak ktoś podejmuje się założyć drużynę ignorując jednocześnie
zasady to chyba jest niedojrzały, co?

Po drugie: Czy dobrze Cię zrozumiałem: Uważasz, że ktoś, kto nie dojrzał
jeszcze do otwarcia próby przewodnikowskiej może założyć drużynę harcerską i
prowadzić ją dobrze?
Bo ja uważam dokładnie odwrotnie.
Przede wszystkim dlatego, że dobre pełnienie funkcji drużynowego jest
tożsame z realizacją wymogów próby przewodnikowskiej.
To jeden z przykładów naturalności metody harcerskiej. Próba nie stanowi
czegoś dodatkowego, co utrudnia prowadzenie drużyny. Tu nie ma nic na siłę!
Kto tego nie rozumie, znaczy że nie rozumie roli drużynowego i stopni
instruktorskich - czyli nie dojrzał ani do jednego, ani do drugiego.

Po trzecie: Intencją zapisów statutowych i regulaminowych jest to, aby
drużynę prowadził przygotowany do tego instruktor.
I to jest podstawa rozumowania. Zapisy "w uzasadnionych przypadkach"
pokazują tylko, że czasem życie układa się trochę inaczej i wskazują
kierunek w którym trzeba wtedy iść.
Jakiekolwiek szukanie w przepisach luki, która pozwoliłaby iść na skróty
albo postępować niezgodnie z intencją zapisów jest zachowaniem całkowicie
nieharcerskim, niehonorowym. Nie sprzyja temu, aby drużyny były harcerskie i
dobre. Jest działaniem przynoszącym długofalowo więcej szkody niż pożytku.
Uczy cwaniactwa, a nie rzetelnej harcerskiej pracy.

AŁ