[Czuwaj] Drużynowy jest Wolontariuszem (Przemek Bartecki)

Andrzej Sawuła andrzej w bt-mors.pl
Pią, 11 Wrz 2015, 12:59:11 CEST

Jak dla mnie cała ta sprawa wynika z chęci „przyczepienia się” połączonej z
niezrozumieniem rozwiązań prawnych. Innymi słowy, problem jest całkowicie
wydumany.

Członkostwo stowarzyszenia nie oznacza automatycznie bycia wolontariuszem w
tym stowarzyszeniu... bo większość stowarzyszeń nie organizuje działania
jednych osób na rzecz innych! Stowarzyszenie to po prostu forma prawna dla
grupy osób chcących coś wspólnie robić. Na ogół robią one coś dla siebie:
wspólnie tańczą, trenują, jeżdżą 4x4 po wertepach. My jesteśmy wyjątkiem,
nie regułą, bo u nas niektórzy członkowie stowarzyszenia ochotniczo i
długofalowo działają na rzecz innych członków i osób zewnętrznych. Ale już
przeciętny harcerz nie jest wolontariuszem na rzecz ZHP, bo nie służy
organizacji, a uczestniczy w jej przedsięwzięciach. Dlatego zapis w ustawie
jest jak najbardziej poprawny.

Nie jest prawdą, że wolontariusze muszą dysponować jakimś oddzielnym
ubezpieczeniem. Ustawa nakazuje jedynie, by wolontariusze byli objęci
ubezpieczeniem NNW, podpowiada też, że organizacja może im zapewnić
ubezpieczenie OC. Tak się jakoś składa, że drużynowi oba te ubezpieczenia w
ramach ZHP mają, czyż nie?

Wzmianka o ZUS świadczy chyba o niezrozumieniu zakresu ubezpieczeń
społecznych, więc pozwolę sobie ją pominąć.

Nie jest też prawdą, że generalnie wolontariusz to osoba spoza
organizacji działająca na rzecz tej organizacji. Czasem wolontariusze są
członkami organizacji, czasem są „dobierani” z zewnątrz.

Podsumowując: prawo powszechne określa formę prawną świadczenia przez
ochotników darmowych świadczeń na rzecz różnych „pożytecznych” organizacji.
Forma ta nosi nazwę wolontariatu. Na razie nie padł ani jeden powód, poza
czysto ambicjonalnym „stawianiem się”, by forma ta nie była odpowiednia dla
ZHP – a daje ona naszym drużynowym określone korzyści. Dlatego uważam, że
cała „afera” jest całkowicie sztuczna.
--
Andrzej Sawuła