[Czuwaj] Drużynowy jest Wolontariuszem (Przemek Bartecki)

Przemek Bartecki ciemniak w gmail.com
Pią, 11 Wrz 2015, 13:39:11 CEST

W dniu 11 września 2015 12:59 użytkownik Andrzej Sawuła <andrzej w bt-mors.pl>
napisał:

> [...]
> jednych osób na rzecz innych! Stowarzyszenie to po prostu forma prawna dla
> grupy osób chcących coś wspólnie robić. Na ogół robią one coś dla siebie:
> wspólnie tańczą, trenują, jeżdżą 4x4 po wertepach. My jesteśmy wyjątkiem,
> nie regułą, bo u nas niektórzy członkowie stowarzyszenia ochotniczo i
> długofalowo działają na rzecz innych członków i osób zewnętrznych. Ale już
> przeciętny harcerz nie jest wolontariuszem na rzecz ZHP, bo nie służy
> organizacji, a uczestniczy w jej przedsięwzięciach. Dlatego zapis w ustawie

Ustawa o stowarzyszeniach :

*Art. 2. *1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym
zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
2. Stowarzyszenie *samodzielnie określa swoje cele, programy działania i
struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego
działalności. *
3*. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków*;
do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników

Do znudzenia powiem, że Drużynowy jest jak mało która funkcja opisana. To
jest jedno z zadań jak wspólne tańczenie, trenowanie czy jada po wertepach
4x4 .
<https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=8492126540142718086#_ftn5>

> Nie jest prawdą, że wolontariusze muszą dysponować jakimś oddzielnym
> ubezpieczeniem. Ustawa nakazuje jedynie, by wolontariusze byli objęci
> ubezpieczeniem NNW, podpowiada też, że organizacja może im zapewnić
> ubezpieczenie OC. Tak się jakoś składa, że drużynowi oba te ubezpieczenia w
> ramach ZHP mają, czyż nie?

Próbowałem dopytać skarbnika ZHP, OC mają instruktorzy, ale NNW nie.
Wolontariusz musi mieć oddzielne ubezpieczenie. Podstawy prawnej teraz nie
znajdę. Tak mówi tez stowarzyszenie Centrum Wolontariatu. Czyli mając
ubezpieczenie NNW jako członek ZHP , uczen/ student szkoły/akademii to nie
jest to ubezpieczenie wolontariusza.

chodzi mi o to http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/940801.html

> Nie jest też prawdą, że generalnie wolontariusz to osoba spoza
> organizacji działająca na rzecz tej organizacji. Czasem wolontariusze są
> członkami organizacji, czasem są „dobierani” z zewnątrz.

Do póki nie zmieniono ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie tak było.
Jak świętujemy Swiatowy Dzień Wolontariusza to rezolucja ONZ uchwalajaca
ten dzień tak w sumie mówi, [ mogłem źle przetlumaczyć ] lub precyzyjniej
taki mam wniosek.

> Podsumowując: prawo powszechne określa formę prawną świadczenia przez
> ochotników darmowych świadczeń na rzecz różnych „pożytecznych” organizacji.
> Forma ta nosi nazwę wolontariatu. Na razie nie padł ani jeden powód, poza
> czysto ambicjonalnym „stawianiem się”, by forma ta nie była odpowiednia dla
> ZHP – a daje ona naszym drużynowym określone korzyści. Dlatego uważam, że
> cała „afera” jest całkowicie sztuczna.

ZHP może korzystać z wolontariuszy ale i tu cytat Prezesa Stowarzyszenia
Centrum Wolontariatu :

*Ustawa „o wolontariacie” wskazuje, że członek stowarzyszenia może być
wolontariuszem. Aby tak się stało z członkiem takim należy zawrzeć
porozumienie wolontariackie i co ważne zakres świadczeń określony w
porozumieniu musi być inny niż zakres obowiązków, które wykonuje jako
członek danego stowarzyszenia*
Po podpisaniu umowy wolontariackiej która by miała zakres zbieżny z
dokumentami wewnętrznymi  mógłbym powiedzieć, że wszystkie materiały
programowe, dojazdy na zbiórki i inne koszta jakie ponoszę przerzucam na
osobę z którą podpisuję umowę, no chyba że uowa powie co innego.