[Czuwaj] Re: zjazd programowy

Michał Górecki goo.listy.dyskusyjne w 4zywioly.pl
Czw, 28 Wrz 2006, 23:11:59 CEST

Krzysztof Ludwig napisał(a):
> Tak, jestem pewien.
> Jednak nie chce mi się powtarzać argumentów z ostatnich 3 dyskusji o
> 10 p.
> Ostatni raz było o tym w grudniu 2004, ale nikt nie kontynuował tematu.
> http://listy.czuwaj.net/pipermail/czuwaj/2004-December/000652.html
> http://listy.czuwaj.net/pipermail/czuwaj/2004-December/000690.html
No właśnie! Można było, jak widzicie, bez odniesień do patriotyzmu i
Prawdziwego Harcerstwa. Taką dyskusję lubię :)

Krzysiek, trudno żeby ktoś się odnosił bez odpowiednich podstaw i
wiedzy. Dawka któą zaserwowałeś może być pewnie obalona jedynie przez
równie zagłębioną w tematy psycho-socjologicznie osobę (jacyś chętni? ;) )

Ja na pewno tego się nie podejmę - zresztą - brzmi sensownie.

Pytania, które się nasuwają są następujące:

Zakładamy że o to chodzi - abstynencja instruktorów poprzez przykłąd
osobisty powoduje opóźnienie inicjacji alkoholowej harcerzy. Świetnie!
Niestety trzeba im to jakoś wytłumaczyć. Czy istnieje taka realna
możliwość bez odwoływania się do mitu alkoholu będącego złem absolutnym
(w każdej ilości i pod każda postacią)? PRzecież nie powiemy im "nie
pijemy tylko dlatego, żebyście wy jak najdłużej nie pili". Łatwiej
sprowadzić alkohol do zła samego w sobie. I to większość czyni, często
nieświadomie i zupełnie w to wierząc.

A drugie pytanie - ilu instruktorów jest w stanie realnie poświęcić
swoje życie na tyle (bo o tym mowa, nie oszukujmy się) i trwać w
abstynencji? Bo tych w wersji "hardkor" chcemy mieć tylko w ZHP...
Czy skórka jest warta wyprawki? Czy zasięg który osiągniemy po takiej
"operacji" jest czymś co nas zadowala? Wiem - trudno odpowiedzieć na to
pytanie. Bo to odwieczny dylemat między elitarnością i egalitarnością...
Ale warto zdać sobie sprawę z tego faktu - skoro "problem pijących
instruktorów" to nie jest kwestia marginalna - i zapewniam was o ile
jeszcze nie wiecie - nie tylko w tych złych środowiskach, to czy chcemy
być tak małą organizacją?